Hablo un poco más de español - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Manon Rietjens - WaarBenJij.nu Hablo un poco más de español - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Manon Rietjens - WaarBenJij.nu

Hablo un poco más de español

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 Juli 2015 | Argentinië, Buenos Aires

Hola todos!

Het is weer zaterdagavond, tijd voor een update! Je zou zeggen, zaterdagavond; ga uit! Nou, dat gaan we vanavond ook zeker doen :) Alleen begint het natuurlijk allemaal erg laat hier dus we hebben vanavond om 22.00 afgesproken voor dinner en daarna zien we wel waar we naartoe gaan.

Maar oke, wat heb ik deze week allemaal gedaan? Nou niet heel veel speciale dingen moet ik zeggen. We hadden zondagavond voor het eerst hier pasta gemaakt, moet zeggen dat het niet een groot succes was maar de 2e poging smaakte al een stuk beter! De ingredienten voor een simpele pasta hier zijn wel een stukje duurder dan in Nederland, dusss we eten het allemaal gewoon op!
Maandag en dinsdag heb ik me vooral gefocused op de Spaans presentatie van woensdagochtend. En het ging verrassend goed moet ik zeggen! De Spaanse woorden kwamen er vloeiender uit dan ik had verwacht haha. Maar we hebben er nu al twee weken opzitten, en het einde van de cursus is al in zicht! Denk niet dat ik aan het einde al vloeiend Spaans praat, maar het gaat steeds beter en we oefenen onder elkaar ook dus dat helpt :)
Woensdagavond zijn we met een paar meiden van de les geweest uiteten, dat was gezellig!
Donderdag was vooral een huiswerkdag, dus toen hebben we niet echt iets 'leuks' gedaan. En vrijdagavond hebben we zelf pizza gemaakt met de huisgenoten (was echt heeeel lekker en snel klaar!!) en daarna zijn we nog even naar een barretje geweest om een cocktail te drinken.

Vandaag hebben we de wijk La Boca bezocht. Dit is dé toeristische wijk, en al helemaal voor voetbalfans, want in deze wijk is dus de beroemde Maradona opgegroeid. Hier is ook het stadion van de Boca Juniors te vinden, die ook erg populair zijn (De Boca Juniors zijn trouwens zegmaar de rivalen van River Plate, de club waarvan het stadion tegenover onze universiteit zit -- beetje een Ajax-Feyenoord verhaal). La Boca staat ook vooral bekend om de gekleurde huizen. Dit is zo gekomen omdat deze wijk een van de oudste wijken van Buenos Aires is, en toen ze hier naartoe kwamen vanuit de zee, gebruikten ze alles wat over was van scheepscontainers etc om huizen van te bouwen. Voor de toeristen ziet het er gewoon erg leuk uit op de foto's. Vandaag was er alleen helaas geen zon te bekennen, dus misschien moeten we nog een keertje terug wanneer het zomer is. Een van de tips is wel om om 16.00 uur toch echt wel weg te zijn uit La Boca, want daarna wordt het 'gevaarlijk'. Dus wij zijn ook om half 4 naar huis gegaan.
Ik heb daarna dus verschillende foto's geupload op facebook, en heb er ook bij gezet wat alles is, dus na het lezen van dit verhaal zou ik de foto's (nog) eens bekijken en dan weet je een beetje waar ik het over heb hier (geldt ook voor de andere blogs en waar ik toen ben geweest).

Volgende week is dus alweer de laatste Spaanse lesweek met een tango les en de 'final presentations'..... en op vrijdag hebben we dan verplichte orientatie over vakken, de universiteit en vanalles en nogwat! Ook zullen dan alle andere exchange studenten er zijn die geen Spaans cursus volgend, dus dan ontmoeten we weer nieuwe mensen, altijd leuk!
Maar volgende week komt wel weer een post over hoe dat allemaal gegaan is :)

Hieronder zal ik nog een paar dingetjes vertellen die voor mij echt opvallen hier in 'de grote stad', en wat vooral ook echt Argentijns is.

Ten eerste, de bussen. De bussen hier zijn echt niet te snappen. We zijn er nu twee weken en ik heb nog steeds geen logica gevonden in die dingen. Als je ook aan mensen vraagt van he, hoelaat komt de bus hier? Dan zeggen ze ook gewoon: No hay horarias de los colectivos. = Er is geen tijdschema voor de bussen. Dus je zal gewoon moeten wachten totdat er een volgende komt, wat 3 minuten maar ook 3 kwartier kan duren. En wanneer je dan eindelijk in de bus zit, rijdt ie echt als een gek. Dit geldt overigens ook voor de auto's. Mensen rijden met twee auto's allebei half op een rijstrook, mensen rijden scheef, ze stoppen absoluut niet voor voetgangers?! De regel is ook, jij stopt voor auto's, auto's niet voor jou, ook al sta je bij een zebrapad.
Wat me ook opvalt hier, is dat de stoplichten aan de overkant van de straat staan. Dus bij een kruising, staat het stoplicht van de auto's van links, rechts. En de lichten gaan van rood, naar oranje, naar groen (dit is in meerdere landen zo, weet ik). Dat komt hier natuurlijk handig uit want bij oranje scheuren de auto's de kruising op hoor! Time is money, blijkbaar.
Verder is het ook echt niet normaal hoeveel hondenpoep (lekker onderwerp, i know) er zo op de stoep ligt. Moet toch zeggen dat dat in Nederland echt wel beter geregeld is, met het plastic zakje enzo. Opzich is het nog niet eens een heel groot probleem, maar het ruikt natuurlijk niet zo fris, met in gedachte houdend dat het nu winter is, en het in de zomer waarschijnlijk veel erger zal zijn. Maar dan nog, stel (het is me nog niet gebeurd, maar dat zal niet lang meer duren denk ik) je stapt in zo'n hoopje hondenpoep, er is absoluut NUL gras om je heen om even je schoen af te vegen! Ze hebben wel best wel veel parken, kleine en grote, maar zo langs de weg is nog geen sprietje, zelfs geen onkruid te bekennen.
Nou verder dat iedereen altijd telaat komt, dat lijkt me vanzelfsprekend. Wanneer hier gezegd wordt (als het al gezegd wordt) 'ik ben een beetje later', bedoelen ze alleen niet 15 minuten, maar toch wel minimaal 45.
En verder is alles ook muy tranquilo.... De mensen in de straten lopen allemaal laaangzaaam, nemen de tijd, want ja bij je afspraak hoef je natuurlijk ook niet precies optijd te komen; dikke kans dat de ander er dan nog niet is!

Er zijn echt nog veeel meer rare dingen hier, maar ik kan op dit moment even niks meer bedenken haha. Maar dat komt me vast nog wel een keer naar binnen geschoten en dan laat ik jullie het weten ;)

Hoop dat niemand gewond is geraakt door het zware noodweer (ik blijf gewoon op de hoogte van het hollandse nieuws) en dat jullie gewoon aan het genieten zijn van de vakantie.

Tot de volgende keer,
Hasta luego!
Manon

  • 26 Juli 2015 - 13:18

    26-07-2015-oma Rietjens:

    hoi manon

    ook weer een berichtje wat fijn, dat je zoveel mee maakt en dat het daar zoveel anders is.
    ik heb het hele verhaal gelezen,en merk al verschillende spaanse woorden knap van je.
    maar waar jij aan begint, sta je ook achter.
    door dat je een reisverslag maakt,kan je het altijd terug lezen,en kun je ook zien hoe je vooruit gaat.
    oma is trots op je, maar het gaat niet vanzelf.
    leuk dat ik vrijdag met je gepraat heb, en gezien waar je woont.
    ik hoef geen verslag te maken, je weet mijn hoe mijn week er uit ziet.
    tot de volgende keer.
    groetjes van oma ciel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Reisverslag van mijn exchange in Buenos Aires!

Actief sinds 10 Juli 2015
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 6908

Voorgaande reizen:

10 Juli 2015 - 25 Januari 2016

Buenos Aires!

Landen bezocht: