Beauty of Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Manon Rietjens - WaarBenJij.nu Beauty of Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Manon Rietjens - WaarBenJij.nu

Beauty of Peru

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

20 Januari 2016 | Peru, Cuzco

Hallo allemaal!

Ik heb weer even tijd om jullie een update te geven over de laatste 2 weken! We hebben in deze tijd echt heel veel gedaan en gezien, dus ik zal bij het begin beginnen.
Op 7 januari begonnen we aan de Inca Jungle Trail naar Machu Picchu. De eerste dag was mountainbiken vanaf 4350 meter, naar beneden tot 1200 meter hoogte ongeveer. Het was echt super vet, je fietste gewoon letterlijk tussen de wolken in de bergen! En echt fietsen hoefde je zelf niet te doen, want je ging wel met 40 km/h naar beneden! De remmen waren alleen heel belangrijk om te gebruiken haha. Maar ging allemaal goed :) Op de helft kregen we wel echt een dikke plensbui over ons heen, dus we kwamen zeeeikenat aan haha, maar het was al meteen zo heet dat we ook weer snel opgedroogd waren. Laat in de middag zijn we ook nog gaan raften: voor mij en Marlous de eerste keer, maar het was echt super leuk! Nadat je de eerste waterplas over je heen hebt gekregen en je weet dat je dus niet uit de boot gaat vallen, is het hartstikke leuk om te doen. Op dag 2 hebben we dus de hele dag gewandeld: we hebben een route van 7 uur afgelegd in 9 uur, met lunch en stops etc tussendoor. Het was zeker zwaar, vooral in het begin toen we de hele tijd omhoog moesten, maar de route was echt super mooi en de uitzichten hebben ook wel hele mooie foto´s opgeleverd! En op het einde van de route waren er hotsprings waar we lekker in konden relaxen :) (zwembaden van 40 graden ongeveer, is ook meteen heel goed voor de beentjes ;))
Op de derde dag hebben we ´smorgens ge-ziplined, dus een soort kabelbaan idee naar beneden, wat ook leuk was om te doen! Daarna moesten we nog een loopbrug over, die voor mij minder leuk was want het was me toch wel een beetje te hoog en te gammel om fatsoenlijk over te lopen haha. Maar evengoed weer een ervaring rijker zullen we maar zeggen :p ´smiddags hebben we weer een paar uur gelopen tot ons laatste hostel voor om te slapen voordat we ´s ochtends heel vroeg naar Machu Picchu gingen lopen. We moesten 1 uur lang alleen maar traplopen omhoog. Nou het eerste half uur was echt heeeel zwaar, wist ook niet dat mijn lichaam zoveel zweet kon produceren (te veel informatie, i know). Maar het tweede half uur ging echt super goed, heb ook helemaal niet meer pauzes nodig gehad ofzo. Alleen een paar keer gestopt om weer een super mooie foto te maken want het uitzicht was natuurlijk weer echt prachtig. En toen kwamen we dus aan bij Machu Picchu. WAUW. Het ziet er precies zo uit als op de fotos die iedereen wel een keer gezien heeft, maar om daar nou zelf te staan, na die uur lange workout, het was echt heel echt indrukwekkend! We hebben daar een tour gekregen door de ´stad´ Machu Picchu en dat was ook erg interessant. Daarna hadden we nog wat tijd om zelf rond te lopen en een beetje te relaxen, om daarna weer de trappen naar beneden te lopen + nog hetzelfde deel als we op dag 3 hadden gelopen terug naar een plaats waar de bus op ons zou wachten om ons terug te brengen naar Cusco. De laatste 2 uur lopen waren echt niet leuk meer, ook omdat je wist dat je er bijna was en het dan ook echt klaar was, maar mijn lichaam was nogal moe en op dus pittig was het zeker. De busreis terug was ook geen pretje want de hele weg was zigzaggend omhoog, met een chauffeur die natuurlijk lekker er doorheen scheurt. We zaten allemaal ziek in de auto met een plastic zak op onze schoot (ik in ieder geval). Met een misselijk en moe lichaam dus terug in Cusco meteen bed in gegaan!

Dat was dus de Machu Picchu tour :) Na die dagen zijn we 1 dag in Cusco geweest, lekker gerelaxed en bijgekomen en ´s avonds de nachtbus genomen naar Copacabana, Bolivia. Dat is een van de dorpjes wat aan Lake Titicaca ligt, een heel groot meer in Peru en Bolivia. We zijn ook nog met de boot naar het eiland Isla del Sol geweest, wat ook erg mooi, maar ergggg basisch was. De koeien en varkens stonden tussen de verkoop van het bier voor de toeristen. Maarja het eiland had een mooie route om te lopen en van het mooie uitzicht van het meer te genieten. Na een paar dagen zijn we weer terug naar Peru gegaan, naar Puno, wat ook nog steeds aan het meer ligt. Hier hebben ze 98/99 drijvende eilanden, gemaakt van leem en riet, waar verschillende families op leven. Heeel bizar om te zien hoe daar een 22-jarig meisje ons haar hutje dat ze deelde met nog 2 andere mensen (waar maar 1 eenpersoonsbed in stond) en haar kleren aan ons liet zien. Ook meteen een hele mooie zonsondergang vanuit de eilanden gezien. Daarna weer een nachtbus terug naar Cusco genomen, om die dag weer wat rond te lopen door de stad en wat souvenirtjes nog te kopen.
Marlous en ik zijn de dag erna naar de Jungle gegaan, maar Vivian begon die dag aan het terugreis naar Nederland dus daar hebben we ´s ochtends afscheid van moeten nemen. Dus Marlous en ik hebben de afgelopen 4 dagen in de Manu Jungle rondgelopen! De vochtigheid in de jungle is 100%, dus het was weer lekker zweten haha. Maar de natuur was echt heel cool om te zien en we hebben ook verschillende dieren gezien! We hadden we een beetje pech want we zijn ´s ochtends 2 keer vroeg opgestaan om hopelijk papegaaien en nog wat wilde dieren te kunnen zien, maar het regende allebei de ochtenden dus dat hebben we helaas gemist. Verder hebben we wel geluk gehad met het weer want tijdens het lopen door de jungle hebben we bijna geen regen gehad! En dat in het regenseizoen haha.

En nu zitten we voor de laatste dag in Cusco! Beetje raar, want we zijn nu al 3 keer ergens naartoe geweest en iedere keer teruggekomen naar Cusco. Maar vandaag nemen we alle spullen mee en gaan we vanmiddag met de bus naar Ica (17 uur in de bus), naar een woestijn en een oase. Daar gaan we als het goed is sandboarden op de woestijn. We hebben maar een paar dagen daar want daarna moeten we door naar Lima om de laatste dagen daar te zijn voor de vlucht naar Nederland vertrekt!!
Nu echt nog maar een paar daagjes.....

Groetjes Manon!

• 24 Januari 2016 - 14:00

Toos:

Ja en nu is het zeker bijna zover.
    De terugreis begint dan.

Als ik dit schrijf is het zondag de 24e dus dan ben je al begonnen.

Welkom thuis alvast.

Groetjes Toos