Argentinie, Bolivie en Chili - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Manon Rietjens - WaarBenJij.nu Argentinie, Bolivie en Chili - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Manon Rietjens - WaarBenJij.nu

Argentinie, Bolivie en Chili

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

26 December 2015 | Argentinië, Salta

Halloo allemaal!

Allereerst natuurlijk fijne feestdagen gewenst! Jullie zitten waarschijnlijk nu aan een lekker kerstdiner in de kou (ohnee toch niet). Ik zit nu in ieder geval op de droogste plek van de wereld in de sterke zon!

Het is pas 2 weken geleden dat ik vanuit Buenos Aires naar mijn eerste reisbestemming ging, maar ik ben ondertussen toch al in 3 verschillende landen geweest en al zoveel gezien dat het lijkt alsof ik al veel langer aan het reizen ben! Ik heb iedere keer nog geen tijd gehad om te schrijven en er waren nooit computers (of zelfs internet) in de hostels. Nu ben ik aan het typen op de laptop van Luisa, een vriendin van mij waar ik nu kerst mee aan het vieren ben :)

Ik ga evengoed beginnen bij het begin. Het wordt waarschijnlijk een lang verhaal, sorry daarvoor, maar als ik het zelf niet opschrijf ben ik het straks misschien wel vergeten en dat is ook niet de bedoeling.

Dus de eerste stop was Salta, stad in het Noorden van Argentinie. De stad zelf was best wel klein, ook al moet ik zeggen dat ik mezelf erop betrap dat ik voortaan alle steden waar ik kom klein vind, vergeleken met Buenos Aires haha. Heb daar de stad doorgelopen en naar een museum geweest met een echt kind-mummie van honderden jaren oud, was erg indrukwekkend. Vanuit Salta heb ik een excursie gedaan naar Cafayate, de wijnregio in het noorden. Vooral de weg er naartoe is erg bekend en was ook zeker erg mooi. De dag erna heb ik een andere excursie gedaan, namelijk ook een erg mooie route met de auto en daarna naar de Salinas Grandes. Dit zijn de zoutvlaktes van Argentinie. Ik vond het toen best wel groot en gaaf om te zien, maar een paar dagen later was ik in de grootste zoutvlakte van de wereld in Bolivie, dus achteraf stelde die van Argentinie niet zoveel voor haha. Na de Salinas ben ik naar verschillende dorpjes boven Salta gegaan, die samen ook bekend staan als een mooie route door de natuur in de hoogte. Purmamarca, Tilcara en Humahuaca hadden bergen met 7 en zelfs 14 verschillende kleuren! Was erg mooi om te zien. De dorpjes lagen steeds weer op een hogere hoogte, dus ik ben langzaam omhoog gegaan naar ongeveer 3000 meter boven zeeniveau.
In Humahuaca heb ik een bus genomen naar de grens van Argentinie en Bolivie, waar ik ben overgestoken (zonder ook maar enige controle: er werd alleen een stempel in mijn paspoort gezet en ik kon doorlopen, heel apart haha) en daarna heb ik de trein genomen naar Uyuni. Dit is de plaats waar de Salar de Uyuni tour begint. In Uyuni zelf komt dit jaar de Dakar langs, dus ze waren hier al aan de voorbereidingen bezig. De tour die ik gedaan heb was 3 dagen en 2 nachten, van Uyuni naar San Pedro de Atacama in Chili, waar ik nu zit. De eerste dag was dus de zoutvlaktes, en het was echt heel indrukwekkend. Heb ook echt nog nooit zoiets groots gezien! Dit was ook de plek om grappige foto's te maken, omdat er geen diepte te zien is. Ik heb ook verschillende keren een panorama-foto willen maken, maar mijn camera zei dan steeds dat het niet kon, omdat er geen scène details waren. Alles was dus helemaal hetzelfde: witte zoutvlakte en blauwe lucht. Savonds hebben we in een zout hostel geslapen, wat apart was; alles was van zout (gemixt met iets wits) gemaakt. De vloeren waren zout, zelfs in de slaapkamer. In het begin was het wel grappig maar uiteindelijk zat wel alles onder het zout haha. De tweede dag van de tour hebben we veel vulkanen en 'laguna's' (meren) gezien. Sommige waren mooier dan anderen, maar dat is natuurlijk altijd. Verder veel flamingo's, alpaca's, lama's, vicunas, een soort wilde konijnen en een fox gezien. En ze staan allemaal op de foto ;)
De 3e dag moesten we al om 4 uur op om naar de geisers te gaan, was ook erg cool was om een keer te zien. Daarna nog door de woestijn gereden en de bekende Arbol de Pierda gezien. Rond half 9 smorgens kwamen we aan bij de grens van Bolivie en Chili en zijn we met een andere bus de grens over gegaan, waardoor ik uiteindelijk rond 1 uur in mijn hostel hier in San Pedro de Atacama was.
De volgende dag kwam een vriendin van mij ook hierheen, samen met nog een vriendin van haar en hebben we op kerstavond een lekker kerstdiner gegeten in het centrum. Gisteren heb ik een tour gedaan die me naar een hoog geconcentreed zoutmeer bracht; zo hoog dat je bleef drijven in het water! Was leuk om een keer in 'gedreven' te hebben (daarna zat wel aaaaalles onder het zout). Savonds nog naar een supermooie zonsondergang gekeken en daarna meteen naar de volle maan.
En vandaag gaan we nog een tour doen, die Valle de la Luna heet, en als het goed is krijgen we dus een maan-achtig landschap te zien, ben benieuwd!
De planning voor wat ik verder ga doen is natuurlijk al lang klaar, maar met de kans dat die nog wel eens kan veranderen zal ik pas weer een blog schrijven wanneer ik ook echt alle dingen heb gezien die ik van plan ben te gaan zien ;)

Dus, hoop dat jullie allemaal een goede kerst hebben gehad en alvast een goed en gelukkig 2016 gewenst, en we zien elkaar nu echt nog maar in minder dan een maand!

Groetjes Manon :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Reisverslag van mijn exchange in Buenos Aires!

Actief sinds 10 Juli 2015
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 6894

Voorgaande reizen:

10 Juli 2015 - 25 Januari 2016

Buenos Aires!

Landen bezocht: